Κυριακή, 15 Φεβρουαρίου 2009

Πέντε προτάσεις στο τραπέζι του διαλόγου


Τέλη Φεβρουαρίου η Επιτροπή Μπαμπινιώτη υποδέχεται κόμματα και φορείς που αποδέχθηκαν την πρόσκληση και αρχίζουν οι συνεδρίες τηs

Και χάρτης υπάρχει... και δεν είναι άγραφος! Σε πέντε βασικές παραδοχές, σύμφωνα με πληροφορίες του «Εθνους της Κυριακής», αναμένεται να στηριχθεί η κυβερνητική πρόταση για τον νέο τρόπο εισαγωγής σε ΑΕΙ-ΤΕΙ, που σύντομα θα προωθηθεί στο τραπέζι του διαλόγου της επιτροπής «Μπαμπινιώτη».
Περί τα τέλη Φεβρουαρίου θα μπορεί το Συμβούλιο Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης να αρχίσει τις πρώτες συνεδρίες του, υποδεχόμενο τα κόμματα και τους φορείς που δέχθηκαν μέχρι στιγμής να καθίσουν γύρω από το τραπέζι του διαλόγου (ΠΑΣΟΚ, ΛΑΟΣ, ΓΣΕΕ, ΔΟΕ, πρυτάνεις κ.ά.). Αυτή τη στιγμή, όσοι επιθυμούν να πάρουν μέρος στον διάλογο, ορίζουν τους εκπροσώπους τους. Ο εκπρόσωπος της Ν.Δ. θα καταθέσει τις κυβερνητικές προτάσεις, οι οποίες δεν θα είναι δεσμευτικές, αλλά μια πρόταση μεταξύ των άλλων για τον διάλογο.
Προθεσμία 6 μηνών
Θα συμμετάσχουν 33 εκπρόσωποι-μέλη από διάφορους τομείς, οι περισσότεροι εκ των οποίων, 18 ή 20, θα είναι εκπαιδευτικοί. Μετά το χρονικό διάστημα των έξι μηνών που ζήτησε ο κ. Γ. Μπαμπινιώτης, αναμένεται το Συμβούλιο Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης να προχωρήσει στη σύνθεση των προτάσεων, συνεργαζόμενο και με το ΕΣΥΠ υπό τον κ. Θ. Βερέμη.
Φυσικά ο διάλογος για το λύκειο και το εξεταστικό παύει να είναι «tabula rasa», από τη στιγμή που ο επικεφαλής του κ. Γ. Μπαμπινιώτης έχει ήδη ξεκαθαρίσει τις δικές του προθέσεις, με την πρόταση που κατέθεσε. Ο κ. Μπαμπινιώτης μιλά για εξετάσεις έως και τέσσερις φορές τον χρόνο επιτρέποντας στον υποψήφιο να δίνει ακόμη κι ένα μάθημα κάθε φορά και να κατοχυρώνει τον βαθμό του, ενώ ο κ Βερέμης, δεν δέχεται κάτι τέτοιο.
Υπάρχουν σημεία όμως που και οι δύο προτάσεις συγκλίνουν, κι αυτό αποκτά ενδιαφέρον για τον διάλογο.
Και οι δύο κάνουν λόγο για διευρυμένη ύλη που θα εκτείνεται σε όλο το μήκος του λυκείου, για συντελεστές βαρύτητας ανά μάθημα που θα ορίζουν οι σχολές, καθώς και για συμμετοχή της σχολικής επίδοσης των αποφοίτων στη βαθμολογία για την πρόσβαση στην Ανώτατη Εκπαίδευση.
Τι θα προτείνουν οι πρυτάνεις από το Καρπενήσι
Οι πρυτάνεις στην 60ή Σύνοδό τους, που θα γίνει σε είκοσι περίπου μέρες (6 και 7 Μαρτίου στο Καρπενήσι), αναμένεται να παρουσιάσουν και τη δική τους πρόταση, η οποία όμως θα πάρει την τελική της μορφή στις 25 Φεβρουαρίου. Απορρίπτουν τόσο την ελεύθερη εισαγωγή στα πανεπιστήμια όσο και την καθιέρωση προπαρασκευαστικού έτους. Προτείνουν την αποσύνδεση του λυκείου από το σύστημα εισαγωγής σε πανεπιστήμια και ΤΕΙ και τη διενέργεια εισαγωγικών εξετάσεων σε κεντρικό επίπεδο με ευθύνη του ΥΠΕΠΘ.
Οι πρυτάνεις εισηγούνται να δίνουν οι υποψήφιοι, μετά την αποφοίτησή τους από το λύκειο, εξετάσεις σε 4 ή 5 μαθήματα, να εισάγονται σε κύκλο σχολών και ύστερα να κατανέμονται αναλόγως.
Επιθυμούν τα πανεπιστήμια να έχουν ενισχυμένο ρόλο στη διενέργεια των εξετάσεων.
Το βέβαιο είναι, πάντως, ότι, όπως και να έχει, η σχετική συζήτηση για την ανανέωση του λυκείου και του εξεταστικού, θα ξεκινήσει.
Ο χρονικός ορίζοντας υλοποίησης των συμπερασμάτων που θα προκύψουν... φαίνεται εντελώς γκρίζος κι εξαρτάται από το πότε θα γίνουν οι εκλογές και ποιο θα είναι το αποτέλεσμά τους.
Τι προτείνεται
1. Το λύκειο αποσυνδέεται πλήρως από τις εξετάσεις, με το απολυτήριό του να γίνεται ισχυρό χαρτί για όσους δεν θα επιλέξουν τη συνέχιση των σπουδών τους στα πανεπιστήμια.
2. Θα δίδονται περισσότερες της μιας ευκαιρίες, εντός του έτους για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
3. Τον συντονισμό ολόκληρης της εξεταστικής διαδικασίας θα αναλάβει Εθνικός Οργανισμός Εξετάσεων, που θα κρατά πλήρη φάκελο του υποψηφίου και των δυνατοτήτων για εξέταση που θα έχει. Ο Οργανισμός εξετάσεων θα τίθεται υπό την εποπτεία του ΥΠΕΠΘ.
4. Ο αριθμός των εισακτέων θα διαμορφώνεται ανάλογα με τις «πληθυσμιακές συνθήκες» των σχολών. Θα παραμένει κλειστός για τις δημοφιλείς κι ανοικτός για όσα τμήματα μπορούν να εκπαιδεύσουν περισσότερους.
5. Τα πανεπιστήμια θα έχουν λόγο στα προς εξέταση μαθήματα για την εισαγωγή, ενώ θα δημιουργηθεί και «τράπεζα θεμάτων» από όπου θα αντλούνται τα θέματα και τα τεστ που θα καθιερωθούν.
Οι Πανελλαδικές... έφαγαν τα ψωμιά τους
Εκείνο που είναι πανθομολογούμενο είναι ότι οι πανελλαδικές εξετάσεις... «τα έχουν φάει τα ψωμιά τους» και λειτουργούν εις βάρος χιλιάδων παιδιών.
Οι υποψήφιοι, στην προσπάθειά τους να απαλλαγούν από δύσκολα μαθήματα και να πάρουν τη βάση, αδιαφορούν πλέον για τα δεδομένα της αγοράς εργασίας και κατευθύνονται... όπου τύχει, κι όπου τους πάει το εύκολο μάθημα.
Η επιλογή συγκεκριμένων μαθημάτων όμως, μειώνει και την οριζόντια κινητικότητα, ανάμεσα στα επιστημονικά πεδία.
Δηλαδή μειώνει τις επιλογές μεταξύ ομοειδών σχολών, που άλλοτε αποτελούσαν διέξοδο όταν ο υποψήφιος δεν έπιανε τη σχολή που ήθελε. Δημιουργούνται «χωρίς λογική» ανταγωνισμοί ανάμεσα σε φιλολογικές, ιατρικές και κοινωνιολογικές και μόνο, σχολές...
Οι αλλεπάλληλες εξεταστικές αλλαγές έχουν καταστρέψει τη λογική των κατευθύνσεων. Οι κατευθύνσεις έχουν νόημα, όταν επιλέγονται με βάση τις πραγματικές ανάγκες των μαθητών, για να τους οδηγήσουν σε σχολές και επαγγέλματα που τους ενδιαφέρουν. Με το σημερινό σύστημα, οι περισσότεροι διαλέγουν την πιο εύκολη κατεύθυνση, και όχι αυτή που αληθινά θέλουν.
Σε αυτούς τους προβληματισμούς θα κληθούν να απαντήσουν όσοι καθίσουν στη «στρογγυλή τράπεζα του διαλόγου».
ΒΙΒΙΑΝ ΜΠΕΝΕΚΟΥ

Δεν υπάρχουν σχόλια: