Δευτέρα, 21 Μαρτίου 2011

Άκου φίλε ταξιτζή . . .


Γράφει ο Ευθύλογος
Φιλάρα, καλή η παραβολή σου, κατανοητός ο συμβολισμός, αλλά με μπέρδεψες λίγο. Σε διάβασα (εδώ) σε ξαναδιάβασα αλλά κάπου σε χάνω. 
Λοιπόν έχουμε και λέμε:
Αν ήσουν από καλή οικογένεια όπως γράφεις, τότε:
1) Θα σου είχαν μάθει οι γονείς σου ότι κάθε άνθρωπος (και κάθε κράτος) πρέπει να ζει στο επίπεδο των δυνατοτήτων του.
2) Οι αρχές που θα είχες πάρει από το σπίτι σου θα σε καθοδηγούσαν να δουλεύεις σκληρά και να ζεις λιτά.  Δεν θα σου επέτρεπαν να ζεις έτσι που να λες μετανοιωμένος εκ των υστέρων,  "Άρχισε να μου αρέσει η καλοπέραση, να πηγαίνω κανένα ταξιδάκι παραπάνω, να παίζω χρηματιστήριο, να τεμπελιάζω και λίγο..." 
Τα ίδια λένε κάποιοι και στην εκπομπή του Σαμοΐλη. Τους κόβεις για ξύπνιους;
3) Επειδή στην Ελλάδα «οι κουτοί και τα ρολόγια δουλεύουν»,  για να μη νοιώθεις κουτός και κορόιδο θα σου έβαζαν πότε - πότε να ακούς κι εκείνο το τραγούδι της μακαρίτισσας της Μπέλλου «Μη βροντοχτυπάς τις χάντρες
η δουλειά κάνει τους άντρεςτο γιαπί το πιλοφόρι το μυστρί»
Έτσι θα καταλάβαινες ποιοι είναι οι πραγματικοί άντρες και ποιες αρετές πρέπει να τους κοσμούν. Και κάτι παραπάνω. Θα ντρεπόσουν να τεμπελιάσεις. Επιμένεις ακόμη ότι......... είσαι από καλή οικογένεια;
Ας πούμε τώρα ότι δεν είσαι από καλή οικογένεια αλλά είσαι  από «καλό σπίτι», δηλαδή  όπως λέμε στο χωριό μου «από τζάκι».  Τότε  σίγουρα δεν θα έγραφες «αν και είχα μια υποψία ότι δεν το κάνει γιατί μ' αγαπάει και με νοιάζεται, αλλά γιατί θέλει να βγάλει από μένα. Δεν έδινα σημασία όμως . . .»Αυτοί που είναι «από τζάκι»  δεν βασανίζονται με υποψίες. Προτιμούν τις βεβαιότητες. Είναι «σιγουρατζήδες». Λειτουργούν εκ του ασφαλούς. Και προφανώς  θα είχες μάθει από μικρός ότι εκεί  που ευδοκιμούν  τα «καλά σπίτια» και  τα «τζάκια»,  (εγχώρια ή αλλοδαπά) δεν υπάρχουν μόνιμες φιλίες αλλά λυκοφιλίες, υποκρισία, ψεύτικη ευγένεια και προσωρινά συμφέροντα. (Η φωτό Σαρκοζί – Καντάφι δίπλα το αποδεικνύει)
 Και Βέβαια επειδή θα αποκτούσες και «παιδεία» θα γνώριζες εκείνη την θλιβερή αλήθεια που λέει «Homo homini lupus”.  Θα ήξερες ότι στο περιβάλλον των «τζακιών» ισχύει το «Θα σε φάω γιατί αλλιώς θα με φας εσύ».   Έτσι δεν θα έπεφτες στην παγίδα του φίλου σου. Και κάτι ακόμη. Αν ήσουν από τέτοιο περιβάλλον δεν θα σου επέτρεπε η καλή ανατροφή και η ψεύτικη ευγένεια που θα είχες αποκτήσει,  να χρησιμοποιείς κακές λέξεις όπως «μου έκανε και κωλοδάχτυλο». Σίγουρα στα «τζάκια» χρησιμοποιούν πιο κομψές εκφράσεις.  
Άρα μάλλον δεν είσαι ούτε από «καλό σπίτι».
Μπορεί βέβαια να είσαι  από  φτωχό σπίτι, όπως κι εγώ, όπως και πολλοί άλλοι φίλοι, γνωστοί, συνάδελφοι και σύντροφοι.
Ξέρεις, στα δικά μας  «κατώτερα» σπίτια δεν υπάρχει αυτή η ψεύτικη γλωσσική  λεπτότητα που χαρακτηρίζει τα «τζάκια» – ειδικά όταν είναι μπροστά τα παιδιά τους.
Α! Όλα κι όλα! Τα παιδιά δεν πρέπει να μάθουν κακές λέξεις.  Πρέπει  να μιλάνε με ευγένεια, ώστε να μπορούν αργότερα που θα μεγαλώσουν, να περιγράψουν τις κακές πράξεις τους με καλές λέξεις.
Έτσι θα μπορούν στο μέλλον να βαφτίζουν έναν επιθετικό πόλεμο ή μια ομαδική δολοφονία ως «ειρηνευτική αποστολή» ή να λένε π.χ.  «κατόπιν πιέσεων δέχτηκα να λάβω μια μικρή χορηγία» και όχι όπως θα έλεγε ο φίλος μου ο Μητσάρας «Τα τσέπωσε ο μπάσταρδος».
Και βέβαια πρέπει πάντοτε να εξετάζουν την νομιμότητα και την ηθική πλευρά των εγκλημάτων τους. Και ως «σιγουρατζήδες» (το είπαμε και πιο πριν) πρέπει να είναι βέβαιοι «αν το νόμιμον είναι και ηθικόν».
Βέβαια ο φιλάρας μας ο Πλέμπας από τα καμίνια (τον θυμάσαι ρε;) όταν κάποιος τον ρώτησε τι γνώμη έχει για αυτό το θέμα,  πήγε να ξεφουρνίσει ότι κακές λέξεις ήξερε αλλά σκέφτηκε πως σιγά- σιγά πρέπει κι εμείς να αρχίσουμε να μιλάμε με ευγένεια και περιορίστηκε να γρυλλίσει,
«Άκου ρε τι σκέφτηκε  το μεταχειρισμένο χαρτί υγείας!». 
Είδες γλωσσική πρόοδο ο Πλέμπας!  Καμία κακή λέξη, κι όμως είπε αυτά που ήθελε.
Και για να μην ξεχνιόμαστε, αν λοιπόν ήσουν από φτωχό σπίτι, κάποια στιγμή  ο πατέρας σου θα σου έλεγε σταράτα:
"Άκου λεβέντη μου, αυτά που βλέπεις στην τηλεόραση ή ονειρεύεσαι δεν είναι για μας. Μην κυνηγάς το «αμερικανικό όνειρο» γιατί μετατρέπεται εύκολα σε εφιάλτη. Η μεγάλη ζωή είναι για άλλους.
Είναι για τους κωλόφαρδους που τα βρήκαν έτοιμα, είναι γι αυτούς που ευνοήθηκαν εκ γενετής, δηλ. γι αυτούς που γεννήθηκαν από τους κατάλληλους γονείς την κατάλληλη στιγμή στο κατάλληλο μέρος, είναι για τους τυχερούς που σκάβουν στον κήπο τους να φυτέψουν ντομάτες και βγάζουν πετρέλαιο,  είναι για τα καθίκια που πουλάνε όπλα, είναι γι αυτούς που είναι έτοιμοι να συκοφαντήσουν, να εκβιάσουν,  να σκοτώσουν για το κέρδος, είναι για τους κερατάδες που κλέβουν την εφορία και ζουν πολυτελώς, είναι για τους πούστηδες που κατατρώνε τον δημόσιο πλούτο με τις κρατικές συμβάσεις και μετά θέλουν λιγότερο κράτος, είναι για τους πεθεροκίνητους και τους πατροδημιούργητους, είναι για τους προικοθήρες και τους απατεώνες, είναι για κάποιους που κλωτσάνε τη μπάλα και τους χειροκροτάνε οι μαλάκες  είναι για κάποιες πουτάνες πολυτελείας, είναι . . ., είναι . . .
Εσύ παιδί μου δεν είσαι και δεν πρέπει να γίνεις τίποτε από όλα αυτά.
Γεννήθηκες φτωχός. Βέβαια το να πεθάνεις εξίσου φτωχός θα είναι λάθος σου. Αλλά και το να πεθάνεις πλούσιος θα είναι ακόμη μεγαλύτερο λάθος. Γιατί θα έχεις ξοδέψει τη ζωή σου όλη χωρίς να τη ζήσεις.
Και μην ξεχνάς δυο πράγματα:
Α) Κανένας δεν μπορεί σε αναγκάσει να αγοράσεις πράγματα που δεν θέλεις. Να σε ξεγελάσει ναι, να σε κάνει να πιστέψεις ότι σου είναι απαραίτητα ναι, μπορεί. Και θα δεις να το παθαίνουν πολλοί αυτό. Άνθρωποι, κοινωνίες, κράτη ολόκληρα.
Β) Ποτέ μην καταφύγεις στο χρέος για να ζήσεις καλλίτερα από ότι μπορείς.
Κανένας δεν σε δανείζει για το καλό σου.
Το χρέος είναι «γλυκοφάε και πικροχέσε».  Κι αυτό επίσης ισχύει για ανθρώπους, κοινωνίες και κράτη.[1]  Κι αν δεν έχεις να πληρώσεις, σε πήρε ο διάολος.
Σαν άνθρωπος χάνεις την αξιοπρέπειά σου, σαν κράτος χάνεις την ανεξαρτησία σου.
Λοιπόν φίλε ταξιτζή, σου τα είπα λίγο χύμα αλλά εμείς που δεν είμαστε της «καλής κοινωνίας»  δεν έχουμε εξευγενισμένο λεξιλόγιο.
Γι αυτό και δεν καταλαβαίνουμε κι από λέξεις όπως, Spread, swaps, repos, offshore κλπ,  κλπ.  Νομίζουμε ότι είναι διαφορετικές ονομασίες της λέξης κλοπή.   
* * * *  * * * *
[1] Οποιαδήποτε ομοιότητα με πρόσωπα, κράτη και καταστάσεις ΔΕΝ είναι συμπτωματική.
Ευθύλογοςvacon28@gmail.com

Δεν υπάρχουν σχόλια: