Πέμπτη, 13 Μαΐου 2010

ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΕΙΣ – ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟΝ «ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗ»


Γράφει ο Βαγγέλης Καραμπίνας

Α. ΣΚΕΨΕΙΣ – ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
Ως χώρα βρισκόμαστε στη δυσκολότερη μεταπολεμική φάση.Εκεί μας οδήγησε η κακοδιαχείριση των πολιτικών μας.Σ’ αυτή τη δύσκολη συγκυρία εμφανίζεται ένα από τα μεγαλύτερα εγχειρήματα του Νεότερου Ελληνικού Κράτους, το Σχέδιο Καλλικράτης ή καλύτερα η Διοικητική Μεταρρύθμιση της Χώρας, η οποία πιστεύω ότι ήταν αναγκαία και μάλιστα άργησε.Το τελικό προσχέδιο νόμου δόθηκε σχεδόν πριν από δυο βδομάδες για να διατυπώσουν οι φορείς συγκεκριμένες προτάσεις.Ο χρόνος όμως της διαβούλευσης είναι πολύ σύντομος και η επεξεργασία ίσως να μην είναι επαρκής όχι μόνο για το χωροταξικό αλλά και για την γενικότερη δομή του σχεδίου.Βέβαια το οικονομικό και οι νέες αρμοδιότητες των νέων δήμων είναι από τα πιο δύσκολα προβλήματα.Όμως η καυτή πατάτα είναι το χωροταξικό και μαζί με αυτό η ονομασία και η έδρα των νέων δήμων όπως αποδείχθηκε τις τελευταίες μέρες και στο Νόμο Ιωαννίνων.Γιαυτο κανένας δεν ασχολείται με το θεσμικό μέρος που είναι το πιο κυρίαρχο και το πιο ουσιώδες.ατ΄ αρχάς υπάρχει διαφοροποίηση του μη οριστικοποιημένου σχεδίου και του τελικού σχεδίου νόμου.Διαβάζοντας λοιπόν το σχέδιο νόμου .....
,θέλω να κάνω πρώτα ορισμένες επισημάνσεις και προτάσεις, και δεν θα ασχοληθώ καθόλου με την περιφέρεια.

1.Καθιέρωση της απλής αναλογικής:
Κοιτάξτε το χάλι στο οποίο οδήγησαν την πατρίδα μας οι μονοκομματικές κυβερνήσεις.Όλη σχεδόν η Δυτική Ευρώπη μετά το Β παγκόσμιο πόλεμο είχε δυο κόμματα στην εξουσία.Εξαίρεση η Ελλάδα, η Ισπανία η Πορτογαλία. Το αποτέλεσμα το ξέρουμε όλοι.Προχτές η Αγγλία σχημάτισε κυβέρνηση συνεργασίας, το ίδιο και το κρατίδιο της Βόρειας Ρηνανίας Βεστφαλίας στη Γερμανία.Ο «Καλλικράτης» όμως διατηρεί το πλειοψηφικό σύστημα εκλογής αλλοιώνοντας τους τοπικούς συσχετισμούς και τη βούληση των κατοίκων.Η απλή αναλογική θα συμβάλει στην ενθάρρυνση συμμετοχής ενεργών πολιτών αλλά και την συνεργασία κομματικών τμημάτων για τον καλύτερο έλεγχο της Δημοτικής αρχής και κατά συνέπεια την παροχή καλύτερων υπηρεσιών στον πολίτη.
2.Τα παλιά τοπικά διαμερίσματα μετονομάζονται σε Τοπικές Κοινότητες έως και 2000 χιλιάδες κάτοικους και σε Δημοτικές Κοινότητες εφόσον έχουν πληθυσμό πάνω από 2000 κάτοικους.Φυσικά και δεν γίνεται λόγος για το διαχωρισμό ή τη διάκριση αλλά και ούτε για τα όργανα τους τα οποία σύμφωνα με το Άρθρο 8 :
1. Τα Όργανα της δημοτικής κοινότητας είναι :
α) Το συμβούλιο της δημοτικής κοινότητας.
β)Ο πρόεδρος του συμβουλίου της δημοτικής κοινότητας.
2. Όργανα της τοπικής κοινότητας είναι:
α) το συμβούλιο της τοπικής κοινότητας,
β) ο πρόεδρος του συμβουλίου της τοπικής κοινότητας ή
γ) ο εκπρόσωπος της τοπικής κοινότητας.
Η ένσταση είναι στη διοίκηση αυτών των δομών. Το Άρθρο 8 § 3 λέει:«Σε δημοτικές κοινότητες με πληθυσμό έως δέκα χιλιάδες (10.000) το συμβούλιο της δημοτικής κοινότητας αποτελείται από πέντε (5) μέλη………….»«Σε τοπικές κοινότητες με πληθυσμό έως τριακόσιους (300) κατοίκους εκλέγεται ένας (1) εκπρόσωπος τοπικής κοινότητας.Σε τοπικές κοινότητες με πληθυσμό από τριακόσιους έναν (301) έως δύο χιλιάδες (2.000) κατοίκους, το συμβούλιο τοπικής κοινότητας αποτελείται από τρία (3) μέλη».Εδώ θα πρέπει πρώτον η διάκριση να γίνει μέχρι 1000 κάτοικους Δημοτικές Κοινότητες και άρα πέντε πενταμελή συμβούλια και δεύτερον κάτω από 1000 κάτοικους Τοπικές κοινότητες με τριμελή συμβούλια και μάλιστα και στις δυο περιπτώσεις, με ενιαίο ψηφοδέλτιο όπως ήταν αρχικά στο προσχέδιο για να εκλέγεται ο καλύτερος.Δεν νομίζω ότι αλλάζει ο συσχετισμός των δυνάμεων των κομματικών παρατάξεων, αν το ψηφοδέλτιο είναι ενιαίο.
Επιπλέον αυτό το άρθρο να είναι μεταβατικό και να αποκατασταθεί ισορροπία μετά την απογραφή του 2011, για όσες Τοπικές Κοινότητες αλλάξει ο πληθυσμός.
3.Αποδυνάμωση του δημαρχοκεντρικού μοντέλου με αφαίρεση αρμοδιοτήτων του δημάρχου και μεταφορά τους στη Δημαρχιακή Επιτροπή και κυρίως στο Δημοτικό Συμβούλιο.Στους περισσότερους Δήμους ο Δήμαρχος είναι κυρίαρχος του παιχνιδιού, χωρίς πολλές φορές να δίνει λογαριασμό σε κανέναν.Απαράδεκτο στις «Δημοκρατίες».
4.Έχουν καταργηθεί οι τοπικοί Αντιδήμαρχοι, σε σχέση με το προσχέδιο.Αυτό δεν είναι σωστό.Θα πρέπει να υπάρχει αυτός ο θεσμός τουλάχιστον την πρώτη τετραετία έως ότου ομαλοποιηθεί η κατάσταση.Αν δεν γίνει αυτό ας συμμετέχουν υποχρεωτικά στα διάφορα όργανα δημοτικοί σύμβουλοι των παλιών δήμων σαν αντιπρόσωποι – εισηγητές οι οποίοι γνωρίζουν καλύτερα τις ιδιαιτερότητες και τα τοπικά προβλήματα.
5.Να διασφαλιστούν οι πόροι για τους παλιούς δήμους ώστε να μην καταντήσουμε Μάρμαρα και Νεοχωροπουλο.Να διασφαλιστεί ακόμα και η «Πάγια Προκαταβολή» και στα Τοπικά Διαμερίσματα , όχι όμως όπως στους Καποδιστριακους Δήμους που δεν δόθηκε αν και ήταν θεσμοθετημένη.
6.Να καταργηθεί η ποσόστωση. Το μέτρο είναι ρατσιστικό.Νομίζω ότι δεν είναι εκεί η ουσία του νομοσχεδίου.Επιπλέον είναι τραγικά δύσκολο να βρεις γυναικείο πληθυσμό για να στελεχώσει το ψηφοδέλτιο στους μικρούς Δήμους . Ας μην ισχύει για δήμους κάτω από είκοσι χιλιάδες κάτοικους.

Β. Το ΧΩΡΟΤΑΞΙΚΟ
Σήμερα έχουμε τον χωροταξικό χάρτη, δηλαδή την χωροταξική πρόταση η οποία κατά τον υπουργό χωράει διαβούλευση.Όμως κατά την άποψη μου ο κύβος ερριφθη και η διαβούλευση να είστε σίγουροι θα πέσει στο κενό.Παρόλα αυτά χρειάζεται μια μικρή παρέμβαση για την περιοχή μας.Βέβαια οι μυστικοσύμβουλοι κατέληξαν για το Ν. Ιωαννίνων στον μαγικό αριθμό των οκτώ Δήμων χωρίς να γνωρίζουμε αν υπάρχει μια αιτιολογική έκθεση, και γιατί οι Δήμοι να μην είναι πέντε ή έξι.Να μας πουν ποια τέλος πάντων είναι η φιλοσοφία της υπόθεσης.Βέβαια ο υπουργός Εσωτερικών κάποιον έπρεπε να ρωτήσει και πιστεύω ότι και αυτοί είχαν κάποιο σκεπτικό.Όμως έπρεπε να ρωτήσουν πρώτα και κύρια της τοπικές κοινωνίες, δηλαδή τους Δήμους αλλά και τους φορείς.Κάτι τέτοιο δεν έγινε.Επειδή δεν με ενδιαφέρει η Κόνιτσα και το Μέτσοβο θα αναφερθώ στο Δήμο Μπιζανιου και στους διπλανούς Δήμους.

Μερικά στοιχεία για τον Δήμο Ιωαννιτών

Δήμος Πάτρας 22 εκατομμύρια χρέος
Δήμος Ιωαννιτών 70 εκατομμύρια χρέος
Ύδρευση στα Γιάννενα η ακριβότερη μετά τη Μυτιλήνη
Δημοτικά Τέλη τα μεγαλύτερα μετά την Λάρισα.
Πληθώρα υπαλλήλων και γενικά μια ανεξέλεγκτη κατάσταση.Τίποτα δεν έγινε πέρα από το κεντρικό αστικό κέντρο.Ούτε στην πλατεία Πάργας δεν υπάρχει στοιχειώδη υποδομή.Ένας δήμος υπερχρεωμένος, ένας δήμος πελατειακών σχέσεων, ρουσφετολογικός ο οποίος πάει από το κακό στο χειρότερο.Γι’ αυτό για το Δήμο Μπιζανίου κάνουμε συγκεκριμένη και τεκμεριωμενη πρόταση.Η Πεδινή σήμερα εξελίσσεται σε μια Περιφερειακή δύναμη.Μεταθέτει το κέντρο βάρος του Νότιου τμήματος του Λεκανοπέδιου.Όλες οι δραστηριότητες όλου Λεκανοπέδιου είναι από εδώ και πέρα.Αυτή τη στιγμή είναι ο σπουδαιότερος αναπτυξιακός πόλος.Άρα μπορεί να παίξει ρόλο στις περαιτέρω εξελίξεις.
Η πρόταση είναι ξεκάθαρη:Δήμος Μπιζανιου, Σελλών, Δωδώνης , Λάκκας Σουλίου και Άγιου Δημητρίου να αποτελέσουν έναν νέο δυναμικό Δήμο.Έδρα η Πεδινή με νέο Δημαρχείο κοντά στον Κόμβο της Εγνατίας και ονομασία Δήμος Δωδώνης.
Πληθυσμός κατά την απογραφή του 2001
Δήμος Μπιζανιου 3948
Λακκας Σουλίου 2379
Δωδώνης 1213
Σελλών 1402
Αγ. Δημητρίου 5488
Σύνολο 14430
Η δημιουργία αυτού του Δήμου θα συγκεντρώνει σήμερα πραγματικό πληθυσμό πάνω από 20.000 κάτοικους όχι με τα στοιχεία της απογραφής αλλά τα πραγματικά σημερινά στοιχεία.Όλοι μπορούν να εξυπηρετούνται εύκολα και αυτό γιατί σε 15 λεπτά από τη Τυριά και 10 λεπτά από τη Δωδώνη βρίσκεσαι στον Κόμβο της Εγνατίας.Όσον αφορά τον Άγιο Δημήτριο μεγαλύτερο τμήμα του βρίσκεται στο λεκανοπέδιο και κατά συνέπεια δεν γίνεται λόγος για προσβασιμότητα.Το σημαντικό βέβαια είναι ότι αυτή την πρόταση την επιδιώκουν οι περισσότεροι κάτοικοι όλων των άλλων Δήμων, και φυσικά του Δήμου Μπιζανίου.Δεν την επιδιώκουν αλλά ούτε τη σκέφτονται οι Δήμαρχοι αυτών των Δήμων και αυτό είναι αυτονόητο.Ένας τέτοιος Δήμος με δεδομένη τη ανάπτυξη μπορεί να παίξει καθοριστικό ρόλο στο λεκανοπέδιο.Είναι μια ρεαλιστική πρόταση και υπάρχουν πληθώρα από επιχειρήματα για να την στηρίξουμε.

Βαγγέλης Καραμπίνας


Δημοτικός Σύμβουλος


Δήμου Μπιζανίου

Δεν υπάρχουν σχόλια: