Δευτέρα, 5 Νοεμβρίου 2018

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ ΤΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ ή Η ΑΠΟΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

Θωμάς Γεωργιάδης

Άρθρο του Θωμά Γεωργιάδη
Εκπροσώπου της Προοδευτικής Ενότητας Καθηγητών στο ΚΕ.ΜΕ.ΤΕ
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ  ΤΩΝ  ΜΑΘΗΤΩΝ  ΤΟΥ  ΓΕΝΙΚΟΥ  ΛΥΚΕΙΟΥ

ή Η ΑΠΟΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

  Ανακοινώθηκε πριν από μερικές ημέρες η πρόταση υπουργικής απόφασης "για την αξιολόγηση των μαθητών/-τριών του Γενικού Λυκείου".
  Η απόφαση αυτή είναι απόλυτα εναρμονισμένη με τη γενικότερη κυβερνητική λογική για την Παιδεία. Από τη μια μεριά "καθαρός λαϊκισμός" προς τους μαθητές, καθώς εμφανίζεται ότι μειώνει, άκριτα όμως, τα εξεταζόμενα μαθήματα κατά τις προαγωγικές εξετάσεις. Από την άλλη υλοποιείται η στοχευμένη "καταστροφή" του Γενικού Λυκείου. Το Γενικό Λύκειο με τις αλλαγές που αποφασίζονται "χάνει" το χαρακτήρα σχολείου Γενικής εκπαίδευσης και ακρωτηριάζεται η τριετής δομή του. Η πρόσφατη απόφαση  αποτελεί βέβαια συνέχεια της εξαγγελίας του υπουργού, στις αρχές Σεπτέμβρη, για τη διαδικασία εισαγωγής στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση, με την οποία ουσιαστικά  "φροντιστηροποιείται" η Γ΄ τάξη.
  Πρέπει να καταστήσουμε σαφές πως δεν υπερασπιζόμαστε την με κάθε τρόπο γραπτή εξέταση όλων των μαθημάτων. Υπερασπιζόμαστε την άποψη πως με γραπτό λόγο ο μαθητής, μέσα σε εύλογο χρονικό διάστημα - προφανώς όχι μόνο των 40 λεπτών μιας "ωριαίας" δοκιμασίας - μπορεί και πρέπει να αναπτύξει, εκτός από τις γνώσεις που έχει αποκομίσει, και συνδυαστική κριτική σκέψη σε ευρύτερη ύλη στο αντικείμενο που εξετάζεται.
  Άλλωστε στην πραγματική ζωή, μετά τα σχολικά θρανία,
θα εξεταστεί γραπτά σε πάρα πολλές περιπτώσεις, κατά συνέπεια η εμπειρία που πρέπει να αποκομίσει είναι καθοριστική.
  Ο σκοπός της Γενικής παιδείας φαίνεται να υλοποιείται μόνο στην Α΄ τάξη, όπου ο μαθητής εξετάζεται σε σημαντικό εύρος μαθημάτων. Για τον τελικό αριθμό των εξεταστέων μαθημάτων μπορεί και πρέπει να υπάρξει διάλογος.
  Από τη Β΄ τάξη ξεκινά ο "ακρωτηριασμός". Υποβαθμίζεται ο ρόλος της Γενικής παιδείας και η τάξη αυτή γίνεται ακολούθημα της πρότασης για "φροντιστηροποίηση" της Γ΄ τάξης. Εξαφανίζεται η εξέταση της Αρχαίας Ελληνικής γλώσσας από όλους τους μαθητές και παραμένει μόνο για την Ομάδα Προσανατολισμού των Ανθρωπιστικών Σπουδών. Είναι περιττή άραγε η ενίσχυση της γλώσσας μας και η γνώση της πολιτιστικής μας κληρονομιάς;
  Αφαιρείται η εξέταση της Γεωμετρίας από όλους τους μαθητές της Β' τάξης. Προξενεί ιδιαίτερη εντύπωση η αφαίρεση αυτή, καθώς η Γεωμετρία είναι το κατ' εξοχήν κατάλληλο για την ανάπτυξη της κριτικής και συνδυαστικής σκέψης μάθημα.
Από τις Φυσικές επιστήμες παραμένει μόνον η Βιολογία και "εξαφανίζεται" η Φυσική και η Χημεία, επιστήμες δυναμικές και με ύλη αναγκαία για την σύγχρονη κοινωνία.
  Οι εξετάσεις στην Γ΄ τάξη υλοποιούνται από την περσινή περίοδο και είναι εναρμονισμένες με την πρόταση για το "νέο Λύκειο".
  Με την υπουργική απόφαση ωστόσο εξακολουθεί να διενεργείται ένα από τα "μεγάλα εγκλήματα" του Λυκείου: Η διατήρηση του γενικού μέσου όρου 9,5 για την προαγωγή ή απόλυση ενός μαθητή.
  Όταν θεσπίστηκε η βάση του 9,5 οι μαθητές εξετάζονταν σε όλα τα μαθήματα με Πανελλαδικές εξετάσεις (εκτός της Φυσικής Αγωγής) και υπήρχε προσαρμογή του προφορικού βαθμού στο γραπτό, γεγονός που μπορεί εύκολα να καταλάβει κάποιος τις δυσκολίες που δημιουργούσε. Σήμερα όμως, που λείπουν αυτά τα χαρακτηριστικά, είναι ακατανόητη η διατήρηση της βάσης του 9,5. Γνωρίζουμε καλά οι εκπαιδευτικοί ότι αυτό οδηγεί πάρα πολλούς μαθητές σε πλήρη αδιαφορία για συγκεκριμένα μαθήματα, που είτε δεν τους αρέσουν είτε τα θεωρούν δύσκολα και αποκομίζουν πολύ χαμηλή βαθμολογία (ακόμα και 05 ή 06) και ότι αρκούνται να αποκομίζουν αξιόλογους βαθμούς σε λίγα μαθήματα και να προάγονται. Αυτό βέβαια δεν είναι εκπαίδευση !!
  Αναφέραμε σε παλαιότερη ανακοίνωσή μας (5-9-2018) για επιχειρούμενη αποδόμηση της Γενικής παιδείας. Με την υπουργική αυτή απόφαση μπήκε ένας ακόμη "βράχος", μαζί με την αξιολόγηση του Γυμνασίου, για την αποδόμησή της.
  Πρέπει να αγωνιστούμε όλοι για ένα Γενικό Λύκειο, με γενική εκπαίδευση, με άρτιο επιστημονικό περιεχόμενο και με μορφωτικό και παιδαγωγικό προσανατολισμό.

Δεν υπάρχουν σχόλια: