"Το Γενικό λύκειο ή θα έχει ως βασική αποστολή τη διαρκώς βελτιούμενη Γενική εκπαίδευση ή δεν θα υπάρξει. Θα γίνει μια καρικατούρα φροντιστηρίου"
Το πλήγμα που δέχεται σήμερα το Γενικό Λύκειο είναι η πιο βαθιά οπισθοδρόμηση στην νεότερη ιστορία του εκπαιδευτικού μας συστήματος. Γιατί:
• Αποδομείται η καταστατική σύσταση της Γενικής εκπαίδευσης με βίαιο και αντιεπιστημονικό τρόπο.
• Διαμορφώνεται μια εργαλειακού τύπου διαδικασία γνώσης και μάθησης, που ακυρώνει το κατακτημένο μορφωτικό περιεχόμενο του λυκείου.
• Ακρωτηριάζεται η τριετής δομή του Λυκείου με την μετατροπή της Γ΄ τάξης σε προπαρασκευαστικό έτος για το σύστημα πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
• Ακρωτηριάζεται η τριετής δομή του Λυκείου με την μετατροπή της Γ΄ τάξης σε προπαρασκευαστικό έτος για το σύστημα πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
• Μειώνεται η διδασκαλία βασικών γνωστικών αντικειμένων σε όλα τα πεδία του επιστημών, με αποτέλεσμα να είναι ελλειμματική η μάθηση και η απόκτηση των απαραίτητων γνώσεων των μαθητών.
• Φροντιστηριοποιείται πλήρως η όλη λειτουργία της Γ΄ τάξης
χάνοντας εντελώς το εκπαιδευτικό της περιεχόμενο.
• Αναπτύσσονται πολλοί συνδυασμοί επιλογών στη Β΄ Λυκείου προκειμένου να καλυφθούν εικονικά όλα τα προσφερόμενα γνωστικά αντικείμενα – κάτι που δεν μπορεί να γίνει στην πλειοψηφία των σχολείων της χώρας λόγω της συγκεκριμένης μαθητικής κατανομής.
• Υπονομεύεται ο διαπαιδαγωγικός χαρακτήρας του Λυκείου, αφού όλη η δομή και η λειτουργία του είναι στραμμένες στην υπηρέτηση των σκοπών της Γ΄ Λυκείου – προπαρασκευαστικού έτους.
• Ανατρέπεται δραματικά το εργασιακό στάτους και η μορφωτική αποστολή των εκπαιδευτικών.
Δεν μπορούμε να δεχτούμε την υπονόμευση της Γενικής εκπαίδευσης. Οφείλουμε να αγωνιστούμε για τη συνεχή αναβάθμιση του περιεχομένου της με το τετραμερές πρόταγμα:
• Κλασική παιδεία,
• άρτια επιστημονική εκπαίδευση,
• παιδαγωγικός προσανατολισμός και
• μορφωτική / πολιτισμική λειτουργία του Γενικού Λυκείου
Το Γενικό λύκειο ή θα έχει ως βασική αποστολή τη διαρκώς βελτιούμενη Γενική εκπαίδευση ή δεν θα υπάρξει. Θα γίνει μια καρικατούρα φροντιστηρίου στην οποία θα μετασχηματιστεί και ο διαπαιδαγωγικός και ο μορφωτικός χαρακτήρας της διδασκαλίας και του επαγγέλματός μας.
Και αν μέχρι τώρα κατηγορείτο το Γενικό λύκειο ως προθάλαμος των πανεπιστημίων, τώρα θα μετατραπεί σε έναν θεσμό φροντιστηρίου, όπου ως γνώση θα θεωρείται μόνο η εργαλειακή γνώση των τεσσάρων μαθημάτων που θα ακολουθούν οι μαθητές για την εισαγωγή τους στα πανεπιστήμια. Και εκεί που παρακολουθούσαν ένα λύκειο και ένα φροντιστήριο μέχρι τώρα, εφεξής θα παρακολουθούν δύο φροντιστήρια!
Η εφαρμογή των μνημονιακών μέτρων της συγκυβέρνησης ΣΥ.ΡΙΖ.Α. – ΑΝ.ΕΛ. στην εκπαίδευση δεν αποσκοπεί στην αυτονομία του λυκείου αλλά αντίθετα στην υπονόμευση της βασικής μορφωτικής αποστολής του και της οργανικής μετατροπής του σε επεξεργασία και τεχνική εγκιβωτισμένων και αποσπασματικών γνώσεων φροντιστηριακής σύλληψης.
Οφείλουμε να αγωνιστούμε, να ενημερώσουμε γονείς και μαθητές για το βασικό σχέδιο της υπονόμευσης της γενικής εκπαίδευσης. Το μέτρο της μείωσης των εξετάσεων μόνο σε 4 μαθήματα της Γενικής εκπαίδευσης στην Γ΄ Λυκείου είναι ο Δούρειος ίππος για την αθόρυβη άλωσή του.
Το Υπουργείο Παιδείας με αυτή την κίνηση υπηρετεί τους εξής στόχους:
α) Επιχειρεί να νομιμοποιηθεί στις συνειδήσεις των μαθητών ότι τους «απαλλάσσει από το άγχος» με το να μη κάνουν επαναληπτικά μαθήματα στα «άχρηστα μαθήματα» και να διαβάζουν μόνο όσα χρειάζονται οι πανελλαδικές εξετάσεις τους – ότι δηλαδή έκαναν τόσα χρόνια τα φροντιστήρια!
β) Προσπαθεί να διαμορφώσει αντιλήψεις στενής χρησιμοθηρίας και βαθιάς δημαγωγίας και στους μαθητές και να θεωρήσουν την αποδόμηση της γενικής εκπαίδευσης ως ευνοϊκό γι’ αυτούς μέτρο!
γ) Ασκεί φτηνή λαϊκίστικη ψηφοθηρία υποσχόμενο στους γονείς την «κατάργηση» των φροντιστηρίων κάνοντας την Γ΄ Τάξη φροντιστήριο και δικαιώνοντας έτσι την παραπαιδεία, αλλά στην πράξη θα ενισχυθεί περισσότερο η φροντιστηριακή ζήτηση.
Προφανώς δεν μένουμε ικανοποιημένοι από την υπάρχουσα κατάσταση του λυκείου - και το εκπαιδευτικό μας κίνημα δίνει διαρκώς αγώνες για τη βελτίωσή του -, αλλά αυτό δεν μπορεί αποτελεί «νομιμοποίηση» για τη θεσμική υπονόμευσή του.
Έχουμε ευθύνη να αγωνιστούμε κατά της επιχειρούμενης αποδόμησης της Γενικής εκπαίδευσης. Το λύκειο – φροντιστήριο, όχι ως επιμέρους σύμπτωμα όπως ήταν μέχρι σήμερα, αλλά ως θεσμός οργανωμένος από μια δήθεν προοδευτική κυβέρνηση διαμορφώνεται μπροστά στα μάτια μας και αν εφαρμοστεί, θα διαμορφώσει ένα ζοφερό μέλλον για την παιδεία και την κοινωνία.
Αν δεν ενημερώσουμε εμείς για το εκπαιδευτικό / φροντιστηριακό έκτρωμα μαθητές και γονείς, κινήματα και κοινωνία, τότε ποιοι;
Οφείλουμε να αγωνιστούμε για ένα Γενικό Λύκειο με γενική εκπαίδευση, με άρτιο επιστημονικό περιεχόμενο και με μορφωτικό και παιδαγωγικό προσανατολισμό.
Η διαμόρφωση μιας ισχυρής Γενικής εκπαίδευσης αποτελεί σήμερα τη μεγαλύτερη πρόκληση για τα σύγχρονα εκπαιδευτικά συστήματα. Μόνο με μια τέτοια εκπαίδευση οι αυριανοί πολίτες θα μπορούν να ερμηνεύουν αποτελεσματικά το κοινωνικό και το φυσικό περιβάλλον, θα κατανοούν ικανοποιητικά τις βαθιές διεργασίες στον πολιτισμό και θα συμμετέχουν ενεργά στις εξελίξεις της ζωής.
Στο λύκειο ολοκληρώνεται η γενική εκπαίδευση, γιατί εδώ δημιουργείται το κατάλληλο μαθησιακό υπόβαθρο και η νοητική και συναισθηματική ωρίμανση των μαθητών για να αφομοιώσουν τις μεγάλες κατακτήσεις του πολιτισμού μας και των επιστημών. Εδώ μπορεί να εδραιωθεί το έργο του Αριστοτέλη και του Σοφοκλή, του Νεύτωνα και του Δαρβίνου, του Ελύτη και του Παπαδιαμάντη…
Το λύκειο αποτελεί την τελική θεσμική σχέση των μαθητών με τη γενική παιδεία. Είναι η επιτομή της μόρφωσής τους επί της οποίας θα στηρίξουν τόσο την επιστημονική και επαγγελματική εξέλιξή τους όσο και την κοινωνική πρόοδό τους και την προσωπική τους ολοκλήρωση και αυτοπραγμάτωση!
Προοδευτική Ενότητα Καθηγητών (ΠΕΚ)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου