Σάββατο 31 Οκτωβρίου 2009

Συνέντευξη στην εφημερίδα "Πρώτο Θέμα" της Υφυπουργού Παιδείας


1) Η νέα ηγεσία του υπουργείου Παιδείας «πάγωσε» την χορήγηση αδειών στα κολέγια για να επανεξεταστεί το θέμα. Ποια πολιτική θα ακολουθήσετε;
Το «πάγωμα» της χορήγησης αδειών λειτουργίας στα κολλέγια ήταν απαραίτητο, δεδομένου ότι αυτές δόθηκαν τρεις ημέρες πριν από τις εκλογές, χωρίς να γίνει κανένας έλεγχος των φακέλων. Το ζήτημα θα επανεξεταστεί από την αρχή, με έλεγχο κάθε φακέλου, κάθε άδειας λειτουργίας, κάθε περίπτωσης ξεχωριστά. Όπως επεσήμανε και η Υπουργός Άννα Διαμαντοπούλου, προτεραιότητά μας αποτελεί μια συνολική πολιτική, τόσο σε ευρωπαϊκό όσο και σε εθνικό επίπεδο, για κριτήρια, διαδικασίες ελέγχου και πιστοποίησης στο σύνολο της μεταλυκειακής ιδιωτικής εκπαίδευσης, όπου ανήκουν και τα κολλέγια.

2) Υπάρχουν χιλιάδες ελλείψεις εκπαιδευτικών σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης σε ολόκληρη τη χώρα. Θα γίνουν προσλήψεις;
Δεν υπάρχει χρόνος για χάσιμο. Στόχος μας είναι να καλυφθούν με γοργούς ρυθμούς όλες οι ελλείψεις και τα κενά σε εκπαιδευτικούς, στα σχολεία σε κάθε σημείο της χώρας. Η πρόσληψη αναπληρωτών και ωρομισθίων θα ακολουθηθεί αναγκαστικά ως μία από τις λύσεις λόγω του επείγοντος χαρακτήρα των ελλείψεων. Παράλληλα όμως ξεκινάμε μια συστηματική προσπάθεια να θέσουμε κριτήρια και κανόνες στο ακανθώδες ζήτημα των αποσπάσεων που στερούν από τις εκπαιδευτικές μονάδες το απαραίτητο εκπαιδευτικό προσωπικό.

3) Ποιες συγκεκριμένες αλλαγές θα γίνουν στο νέο λύκειο και στην εξεταστική διαδικασία;
Κατ΄αρχήν δεσμευόμαστε για την συνέχεια αλλά και την αναβάθμιση του διαλόγου συνολικά για την παιδεία, όχι μόνο για το λύκειο και την πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Στο διάλογο αυτό η κυβέρνηση προσέρχεται με προτάσεις, χωρίς επικοινωνιακά τεχνάσματα και προσχήματα «μηδενικής βάσης». Σε ότι αφορά τη λυκειακή παιδεία, στόχος μας είναι να δημιουργηθεί το νέο λύκειο, ως αυτοδύναμη εκπαιδευτική βαθμίδα με μορφωτική και επαγγελματική αξία που πιστοποιείται με το Εθνικό Απολυτήριο, το οποίο δίνεται μετά από γενικές και αντικειμενικές εξετάσεις σε επιλεγμένο αριθμό μαθημάτων. Τα προγράμματα σπουδών αναμορφώνονται με εισαγωγή μαθημάτων επιλογής και σταδιακό περιορισμό των γνωστικών αντικειμένων, η σχολική ζωή ενισχύεται με αθλητικές, περιβαλλοντικές, πολιτιστικές και κοινωνικές δραστηριότητες. Επίσης, στοχεύουμε στη διεύρυνση των επιλογών των μαθητών σε προγράμματα, με την αναδιοργάνωση της τεχνικής επαγγελματικής εκπαίδευσης και τη δημιουργία αυτοδύναμου Τεχνολογικού Λυκείου, οι ειδικότητες του οποίου θα διασυνδεθούν με τις ανάγκες της τοπικής και περιφερειακής ανάπτυξης. Η αναβάθμιση της τεχνικής εκπαίδευσης θα λειτουργήσει ως κλειδί για την ευρύτερη αναμόρφωση της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, υπό την έννοια ότι το τεχνικό και επαγγελματικό λύκειο αφενός θα παρέχει τα απαραίτητα εφόδια για να βρούν δουλειά τα παιδιά και αφετέρου θα συντηρεί το ενδιαφέρον τους για το σχολείο.
Το εξεταστικό σύστημα θα αλλάξει σταδιακά, ώστε να μη αιφνιδιάζονται οι μαθητές και οι οικογένειές τους. Στόχος των αλλαγών είναι να αποσοβηθεί η ανάγκη της φροντιστηριακής προετοιμασίας και της μηχανικής αποστήθισης και να αναπτυχθεί η κριτική σκέψη των μαθητών. Οι εξετάσεις για το Εθνικό Απολυτήριο, θα διεξάγονται κεντρικά, με διαδικασίες που διασφαλίζουν το αδιάβλητο (π.χ. επιλογή θεμάτων από τράπεζα θεμάτων σταθμισμένης δυσκολίας). Τέλος, βάσει του Εθνικού Απολυτηρίου, τα ανώτατα ιδρύματα θα θέτουν τους όρους εισαγωγής στη Σχολή ή στο Πανεπιστήμιο, και όχι στο Τμήμα, δίνοντας μεγαλύτερο εύρος επιλογών στον υποψήφιο. Οι προτάσεις του δικού μας προγράμματος θα τεθούν στο τραπέζι του διαλόγου.

4) Ποιο μοντέλο θα εφαρμόσετε όσον αφορά στο πρόγραμμα Πρόσθετης Διδακτικής Στήριξης;
Η Πρόσθετη Διδακτική Στήριξη αποτελεί σημαντική προτεραιότητά μας, την οποία σκοπεύουμε να προφυλάξουμε από ρουσφετολογικές πρακτικές. Για την άμεση αντιμετώπιση των αναγκών της σχολικής χρονιάς που ξεκίνησε έχει δημοσιευτεί εγκύκλιος όπου διευκρινίζονται λεπτομέρειες της διαδικασίας των προσλήψεων, σύμφωνα με συγκεκριμένα κριτήρια, έτσι ώστε να διασφαλιστεί η αξιοκρατία και η διαφάνεια. Θα προχωρήσουμε όμως και σε ριζικότερες αλλαγές ενόψει της επόμενης σχολικής χρονιάς για να ανταποκριθεί το πρόγραμμα στις ανάγκες των μαθητών που το χρειάζονται και να τεθούν ουσιαστικότερα αντικειμενικά κριτήρια στις επιλογές των εκπαιδευτικών που το αναλαμβάνουν.

5) Θα αλλάξετε κάτι στη δομή των ολοήμερων σχολείων και τι συγκεκριμένα;
Το ολοήμερο σχολείο είναι για μας ο πυλώνας ενός σύγχρονου και ποιοτικού δημόσιου εκπαιδευτικού συστήματος, όχι απλώς το «παρκιγκ» μαθητών για τις ανάγκες εργαζομένων και μη γονιών! Ως το τέλος της τετραετίας, το ολοήμερο σχολείο θα είναι ο βασικός τύπος σχολείου. Στο ημερήσιο πρόγραμμα, θα ενταχθούν τα μαθήματα του σημερινού πρωινού σχολείου, η εκμάθηση ξένων γλωσσών, πρόσθετες δημιουργικές αθλητικές και καλλιτεχνικές δραστηριότητες, αλλά και η προετοιμασία για την επόμενη μέρα και η ενισχυτική διδασκαλία. Και φυσικά, δεν σταματάμε εκεί, καθώς ο σχολικός χώρος θα αξιοποιείται για την διδακτική στήριξη, τη δια βίου μάθηση. Θέλουμε ζωντανές, ανθρώπινες σχολικές μονάδες και θα το πετύχουμε.

6) Ποιους προσωπικούς πολιτικούς στόχους έχετε θέσει και τι να περιμένουμε από την υφυπουργό παιδείας;
Από τη θέση στην οποία βρίσκομαι σήμερα, επιδιώκω να συμβάλλω με όλες μου τις δυνάμεις στην προσπάθεια όχι μόνο να αντιμετωπίσουμε τα φλέγοντα και τρέχοντα προβλήματα, αλλά να καταστεί η παιδεία κατώφλι ανάπτυξης και ευημερίας για τη νεολαία και τις γενιές που έπονται. Θα εργαστώ σκληρά με βάση την προγραμματική πρόταση του ΠΑΣΟΚ για ένα δημόσιο και υψηλής ποιότητας εκπαιδευτικό σύστημα στην υπηρεσία των μαθητών σπουδαστών και φοιτητών αλλά και του κάθε πολίτη στα πλαίσια της δια βίου μάθησης. Οι προσωπικοί πολιτικοί στόχοι ενός δημόσιου λειτουργού εντάσσονται πάντα σε συγκεκριμένο σύστημα αξιών αρχών και συλλογικών στόχων τους οποίους και υπηρετούν. Τα υπουργεία, οι δημόσιες υπηρεσίες, οι δήμοι, οι νομαρχίες δεν είναι κομματικό ή προσωπικό λάφυρο. Είναι κατάκτηση του πολίτη. Είναι θεσμοί υπέρ του πολίτη. Αυτή η δέσμευση δίνει νόημα στην προσπάθειά μας.
7) Στην περιφέρειά σας βγήκατε πρώτη και με διαφορά ξεπερνώντας τον Θεόδωρο Πάγκαλο. Αποτελεί αυτό για εσάς δικαίωση και αναγνώριση του έργου σας;
Η αληθινή πρωτιά για μένα είναι αυτή που εισπράττω από τους πολίτες της Αττικής. Την δύναμη, την ελπίδα, την αποφασιστικότητα να πάμε μπροστά και να αντιμετωπίσουμε τα σοβαρά προβλήματα της κάθε περιοχής. Και η αληθινή δικαίωση δεν κρίνεται με ανταγωνιστικούς όρους. Κρίνεται μέσα από τη συνεργασία για το καλό της Αττικής και της χώρας. Σε αυτήν την προσπάθεια είμαστε μαζί με τον Αντιπρόεδρο κ. Πάγκαλο και είμαι βέβαιη ότι θα τα καταφέρουμε.

Δεν υπάρχουν σχόλια: